British Columbia - Alberta - Saskatchewan - Manitoba - Ontario - Quebec - New Brunswick - P.E.I - Nova Scotia
British Columbia - Beautiful British Columbia
Vancouver - Hope - Princeton - Kelowna - Revelstoke - Golden
[ Distance 891,47 km | 11 dage inkl. 1 hviledag ]
British Columbia er for danskere og andre der er vant til flade landskaber, nok den smukkeste og mest interessante provins. Efter kun en dags cykling (120 km) rejser de mægtige Rocky Mountains sig og fra byen Hope til Albertagrænsen er der tale om bjergkørsel. Gennem den sydlige del af BC kan man følge to ruter: Hwy 1 (The Trans Canadian Highway) eller Hwy. 3 (Crowsnest Highway). Vi fulgte Hwy. 3 et stykke af vejen og drejede så op gennem Okanagan Vally til TCH, som førte os over Roger's Pass og Kicking Horse Pass til Alberta. Okanagan Valley er en utrolig smuk dal, hvor der dyrkes frugt og hvor der for det meste er solskin. Tager man den rute vi tog føres man også til Lake Louise, der er helt utrolig smuk og har en grøn-blå farve jeg aldrig har set magen til. |
||
|
Alberta - Wild Rose Country
Banff - Calgary - Bassano - Dinosaur Provincial Park - Medicine Hat
[ Distance 669,99 km | 8 dage inkl. 2 hviledage ]
Alberta er den første af Canadas tre prærieprovinser og fra Lake Louise eller Banff når man ud af bjergene på en halv dag. Og så mødes man af det flade landskab, som man hurtigt forbander langt væk (prærien fortsætter lidt over 2.000 km). Calgary er den første større by (800.000 indbyggere) man møder efter Vancouver, men udover den olympiske by og The Calgary Stampede, som afholdes den anden uge i juli, er det en ret kedelig by. Hvad der til gengæld er uhyre interessant er Dinosaur Provincial Park, der ligger nord for Brooks. En Grand Canyon-agtigt fordybning i landskabet, hvor man kan overnatte (pas på klapperslangerne) og blive overvældet af stedets skønhed. Bortset fra denne detour blev vi på Trans Canada Hwy. gennem hele provinsen. |
|
|
Saskatchewan - Land of Living Skies Swift Current - Moose Jaw - Regina - Whitewood - Moosomin [ Distance 607,03 km | 6 dage inkl. 1 hviledag ] Saskatchewan lever til fulde op til sit motto, nemlig Land of Living Skies. Mens der ikke er andet end det flade land at kigge på, præsenterer provinsen en evigt foranderlig himmel, med dertilhørende hurtige vejrskift - med bl.a. tordenvejr, der overgår fantasien. Vi havde ret dårligt vejr gennem Saskatchewan, med modvind og regn, og det var som om vi aldrig ville komme ind i Manitoba. Men på sidstedagen fik vi en kraftig rygvind og blev blæst ud af provinsen. Vi fulgte TCH hele vejen og var godt tilfredse med det, da der er brede, asfalterede nødspor fra start til slut. |
|
Manitoba - Friendly Manitoba Virden - Brandon - Portage la Prairie - Winnipeg - Whitemouth [ Distance 493,88 km | 4 dage inkl. 1 hviledag ] Manitoba er den dårligste provins til at lave nødspor på deres highways. Adskillige gange måtte vi ud på selve vejbanen, da selv den lille, 20 cm stribe fra den hvide yderkantsstreg til vejkanten forsvandt, og aldrig havde vi de brede nødspor vi var blevet så vant til fra de tre tidligere provinser. Winnipeg, hvor vi holdte hviledag, er sikkert charmerende når vejret er godt (vi blev anbefalet parken The Forks), men downtown virkede forladt og øde, da vi var der under en overskyet himmel. Indtil Winnipeg blev vi på TCH, men derfra og til provinsgrænsen tog vi den øde Hwy. 44, som klart kan anbefales. Ikke alene så vi hvidhovedede ørne, rådyr og mange andre dyr, vi blev også inviteret til at overnatte hos et par vi faldt i snak med tæt ved grænsen.
|
||||
Ontario - Yours to Discover Kenora - Thunder Bay - Sault Ste. Marie - Espanola - Owen Sound - Barrie - Ottawa [ Distance 2467,11 km | 27 dage inkl. 6 hviledage ] Ontario har ingen ende. Næsten en måned og dermed næsten halvdelen af vores tur på landevejen tog det os at komme igennem provinsen. Men det gør nu ikke noget for Ontario er varietet, bakket (i modsætning til bjerget) og en helt igennem fantastisk oplevelse. Det der kaldes north-Ontario - fra Kenora/ North Bay linjen og opad - er kendt for øde strækninger, kuperet terræn og masser af black flies og myg. Men eftersom sommeren havde været ret kold og våd inden vi nåede hertil, var insektbestanden ikke specielt overvældende. Strækningen nord om Lake Superior (Hwy 17) havde vi hørt meget dårligt om, men også her blev vi overraskede - nødspor og ret flinke bilister. Det var også her, vi begyndte at møde andre cyklister på vej over kontinentet. Fra Sault Ste. Marie kørte vi over Espanola ned til Manitoulin Island - den største ferskvandssø i verden og en meget smuk oplevelse. Fra spidsen af øen kan man komme med færge ($16) til Tobermory og ned til syd-Ontario. Herfra gik det i lige linje op til Canadas hovedstad, Ottawa. |
|
|
Québec - Je me souviens
Montreal - Trois Riviéres - Québec City - St-Jean-Port-Joli - Riviére-du-Loup - Notre-Dame-du-Lac
[ Distance 756,73 km | 8 dage inkl. 2 hviledage ]
Fra Ottawa til Montréal op langs Ottawa River er der en del små færger der sejler i pendulfart mellem Quebec og Ontario. Vi krydsede ved byen Cumberland og cyklede til Montréal langs flodens nordside. Fra Montréal - som er en helt fantastisk by - er det en smuk cykeltur til Quebec City ad Hwy. 138. Ved Quebec City er det en god ide at krydse over til sydbredden, hvilket kan ske ved Pont Quebec ad Hwy. 132. Videre til Riviére-du-Loup hvor vi slog ind på en grussti (en del af provinsens Route Verte, et cykelrutesystem på flere hundrede km), der tog os hele vejen til New Brunswick.
|
|
New Brunswick Edmundston - Grand Falls - Plaster Rock - Miramichi - Moncton - Sackville [ Distance 531,61 km | 4 dage inkl. 0 hviledage ] |
New Brunswick var den første af Canadas tre Atlanterhavsprovinser, vi kom til. Provinsen er beboet i yderkanten, hvor imod midten er skovarealer. For at komme til Miramichi og NBs østside skød vi genvej gennem midten og kørte 138 øde km ad Hwy. 108. Fra Miramichi gik det ad Hwy. 126 til Moncton, hvor vi håbede på at se verdens højeste tidevand (op til 20 (!) meter) ved Bay of Fundy. Men da det ville betyde en længere omvej, nøjedes vi med at se tidevandet i en flod ved Sackville. Herfra slog vi igen, efter lang tids fravær, ind på TCH, der tog os op til Confederation Bridge; adgangen til Prince Edward Island. |
|
Prince Edward Island Borden - Cavendish - Charlotte Town - Wood Islands [ Distance 169,43 km | 3 dage inkl. 1 hviledag ] |
|
Prince Edward Island er, med turisme og kartoffeldyrkning som de to hovedindtægtskilder, Canadas svar på Samsø. De gode sandstrande er på øens nordside, og det var da også der vi cyklede op efter en tur over Confederation Bridge (verdens længste), hvor de kører cykler og gående over i en bus helt gratis. PEI er fyldt med cykelstier og små, hyggelige, snoede veje og var det ikke for en gule midterstreg på vejen kunne man tro man var i vest- eller sønderjylland. Fra Cavendish cyklede vi ned til Charlotte Town og videre til færgen ved Wood Islands ad TCH. |
Nova Scotia - Canada's Ocean Playground Caribou - Truro - Elmsdale - Halifax [ Distance 295,24 km | 2 dage inkl. 0 hviledage ] Klaret på kun to dage er det ret tydeligt at dette var vores sidste provins. På dette tidspunkt handlede det mest om at komme i mål, men provinsen er klart en længere tur værd, end det vi cyklede i den. Fra færgen gik det i næsten lige linje mod Halifax ad Hwy. 106, 104 og 2. Og endelig Halifax! |
|
|
| forside | om projektet | udstyr | billeder | ruten | om mig | dagbog | foredrag | links | omtale | gæstebog |